Jak na zdravé opalování

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
21. 08. 2019
Probuzení do slunečného rána je vždy příjemnější, než když po oknech stékají kapky deště. Paprsky nás nabíjí energií, celkově povzbuzují a téměř každý se tak nemůže dočkat léta, kdy si slunění užívá do sytosti. Sluníčko však dokáže být zrádné.

Nadměrné vystavování těla slunečním paprskům naší pokožce příliš neprospívá. Rychleji stárne, objevují se výraznější vrásky a také nepěkné pigmentové skvrny. Každé „spálení“ si kůže pamatuje a dříve či později nám jej připomene. Jak si tedy vychutnat léto se vším všudy, co k němu patří a přitom sami sobě neškodit?

Co se děje s pokožkou
Hnědou pokožku získáváme díky tomu, že se v pigmentotvorných buňkách v díky UVA intenzivněji vytváří pigment melanin. Pomocí UVB se pak tento pigment ukládá v kůži. Ochranný mechanismus v pokožce vyvolává na tento proces reakci, která se snaží chránit genetický kapitál: rychleji se vysušuje, hrubne a svými nerovnostmi snadněji odráží paprsky do prostoru. To, co do pokožky pronikne škodí buňkám i vláknům ve škáře. Následkem toho kůže ztrácí elasticitu a viditelně stárne.

Kdo by se měl úplně vyhnout slunění?
Lidé z našich zeměpisných končin nemají pokožku přizpůsobenou k tomu, aby odolávala přílivu paprsků, tak jako národy ze středomoří. Někteří jedinci by se opalování měli vyhnout úplně. Patří mezi ně děti, osoby se světlými a rezavými vlasy a světlou pokožkou; lidé, v jejichž rodině se vyskytl melanom nebo ti, kdo mají větší počet mateřských znamének (udává se počet vyšší než 50). a slunce by se nemělo vycházet ani v případě, že navštěvujete solárium.

Je třeba znát fototyp
Výběr ochranného prostředku závisí na fototypu pokožky. Ta se podle reakcí na slunce dělí do čtyř kategorií. V první se nachází osoby, jež jsou zmíněny výše a v nejlepším případě by se měli paprskům vyhýbat, po deseti minutách se totiž mohou spálit. Druhý fototyp zahrnuje také citlivou, avšak už odolnější pokožku plavovlasých osob. Třetí a čtvrtá skupina se opaluje snadno, jsou to majitelé snědší pokožky, ani oni by však neměli zanedbávat ochranné prostředky, s jejichž výběrem vám poradí v každé lékárně.

Tipy na opalování:

  • Dostaňte do těla beta-karoten. Ať už ve formě mrkvové šťávy či kapslí, pro pokožku vystavovanou sluníčku je prospěšný. Ochrání tak před spáleninami a navíc dodá kůži zdravější barvu.

  • Před ultrafialovými paprsky chrání lykopen obsažený v rajčatech. Dopřávejte si jich tedy tolik, kolik jen chcete. Rajčatová šťáva nebo salát je skvělým osvěžením.

  • Nezapomeňte po celém dnu pokožku ošetřit krémy či oleji v závislosti na jejím typu. Zábal z olivového oleje ocení i vaše namáhané vlasy.

Pro Senior Portál napsala
Šárka Libenská


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Barbora | 09. 05. 2011, 16:41

Pořád lepší opalovat se na sluníčku než v soláriu...

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému