Joggingem ke zdraví i ke krásné postavě

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
21. 03. 2017
Jistě jste již tohle záhadné anglické slovíčky někdy zaslechly. Co vlastně znamená a jak jej prakticky aplikovat v našem životě si představíme v následujícím článku.

Jogging je slovo anglického původu, jeho základem je sloveso „to jog“, což znamená postrčit, pošťouchnout. V nejrozšířenějším slova smyslu se označení „jogging“ používá pro velmi pomalý běh nepřesahující 20 – 30 minut, který může být střídaný  rychlou chůzí (tkz. walking). Ovšemže se se slovem jogging můžete setkat i v jiném kontextu, například mozkový jogging jakožto mozkový trénink, aqua jogging jako odnož aqua aerobiku anebo také v technickém slangu – vaše pračka má možná program jménem jogging určený k rychlému přeprání malého množství prádla, spíše takovému postrkování v pračce.

My se v tomto článku zaměříme na jogging jakožto běh. Rozdíl mezi klasickým během a joggingem je hlavně v náročnosti – zatímco opravdu běžet zvládají perfektně trénovaní sportovci, jogging může provozovat i méně zdatný jedinec, člověk po operaci, maminka po porodu a podobně. Jogging se má provádět v mírném tempu, né déle než 20 – 30 minut. A jak poznáte, že jste si laťku nenastavili příliš vysoko? Při joggingu by jste měli být schopni bez problému mluvit, proto je ideální k tomuto druhu aktivity přizvat partnera nebo kamarádku.

Pokud jste se rozhodli, že jogging vyzkoušíte, neopomeňte pár základních pravidel. Základem úspěchu je každopádně sportovní oblečení a kvalitní běžecká obuv, nemáte – li ji, může snadno dojít k nepříjemnému podvrknutí kotníků a podobným úrazům. Dalším pravidlem je rozcvička, která by měla trvat alespoň 5 minut před samotným joggingem. Při rozcvičce se srdce a plíce připraví na námahu, svaly se protáhnout a zmírní se tím riziko úrazu. Poslední pravidlo je důležité zvlášť pro ty, kteří mají zdravotní obtíže – před prvním vyběhnutím se jistě poraďte s lékařem. Ačkoliv je jogging považován za opravdu bezpečný sport, nepodceňujte případné zadýchávání, slabost nebo jakýkoliv jiný nepříjemný pocit, který by mohl signalizovat skryté neduhy, které se sportovní aktivitou objevily.

Jogging je ideálním pomocníkem při hubnutí pár kil navíc. Pokud se rozhodnete tímto způsobem shazovat nadbytečná kila, začněte nejprve pomalu – první týden např. 10 minutami, druhý týden 20 minutami a uvidíte, jak se vaše tělo pomalu dostává o kondice. Opravdu maximální doba joggingu je 50 – 60 minut, ale je pro ty, kterým takto dlouhá doba nečiní obtíže. Pokud vás trápí větší nadváha, začněte nejprve rychlou chůzí a až později přejděte na jogging.

 Nepsané pravidlo joggingu je „poslouchat vlastní tělo“ – tak nejlépe poznáte, co vám vyhovuje a co ne. Nemusím ani připomínat, že stydět se na malý výkon není na místě, důležitá je snaha a píle. I deset minut denně je dobrý začátek pro dlouhodobou aktivitu!

Pro Senior Portál napsala
Lucie Čačalová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému