Relaxovat v sauně? Klidně i doma!

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
12. 09. 2017
Saunování je dokonalou relaxací pro tělo i ducha. Už po celé generace je známo, že pobyt v sauně má na lidský organismus blahodárný vliv. Pro případ, že neradi navštěvujete veřejné sauny tu máme jeden typ – zařiďte si saunu doma!

Oblibou sanování jsou proslulé především severské národy, kde návštěva tohoto zařízení není jen zdravotní procedurou, ale společenskou aktivitou. Z hotelových a zdravotnických komplexů se sauny začaly rozšiřovat a nyní už není ničím výjimečným pořídit si vlastní saunu až domů. Už vám tedy nemusí vadit přítomnost cizích lidí a tělo můžete prohřát kdykoliv se vám zamane.

Veskrze pozitivní saunování
Při sanování se uvolňují unavené svaly a mizí stres. Tělo do krve vyplavuje „úlevu“ a dostavuje se onen pocit štěstí, jež je zapříčiněn endorfiny. Pravidelný pobyt v sauně výrazně ovlivňuje imunitní systém (samozřejmě pozitivně). Prudké ochlazení po pobytu ve vyhřátém prostoru přináší příjemné pocity a je možno jej opakovat několikrát po sobě, avšak i tady je třeba dbát pravidla „všeho s mírou.“ Jediným omezením u sanování mohou být choroby srdce a krevního oběhu, při nichž se tato činnost nedoporučuje.

Jak na domácí saunu?
Možná se vám při slovu „sauna“ automaticky vybaví ona známá finská dřevěná chaloupka u jezera obklopena klidnou přírodou. Jistě – pobyt v takovém zařízení je zážitkem, část z něj si ale můžete dopřávat i v soukromí doma. Sauny už nejsou jen „budky,“ ale moderní a estetické doplňky v interiéru domu či na zahradě.

Vybírat můžete ze tří variant, kdy svá každá svá specifika. Klasická finská sauna působí intenzivně, ale příliš se nehodí pro astmatiky a kardiaky, jak už bylo zmiňováno. Nemusí být ale zklamaní, protože moderní trendy myslí i na ně – vyhovovat by jim mohla parní turecká (nižší teplota – vyšší vlhkost) či infračervená sauna (pocení při nižší teplotě), která tělo prohřeje stejně dobře jako první zmiňovaná a navíc je prostorově úspornější.

Základem je dobře odvětrávaná a suchá místnost. Pro obklad sauny je třeba speciální dřevo, o které se ani při vysokých teplotách nespálíte. Vhodné je třeba sušené dřevo severských jehličnanů s malými suky, bez pryskyřice a jakéhokoliv nátěru. Pro lavice se pak používá již speciálně upravované dřevo. Tepelná izolace je zabezpečena minerální vatou, úniku páry brání zase hliníková fólie. Jako podlahovou krytinu je pak možno zvolit třeba keramickou dlažbu s protiskluzovou úpravou s dřevěnými rošty.

Vytápění je možno realizovat dřevem, počítejte ale s náklady na stavbu dalších prvků, nebo plynem či elektrickými kamny. U elektrických saun, jež jsou nejkomfortnější, reguluje teplotu, čas a osvětlení uvnitř umístěná ovládací jednotka.

V interiéru je důležitá je návaznost na koupelnu, na zahradě pak přístup třeba k bazénu nebo potoku.

Nezapomínejte ani na detaily, jakými je osvětlení, které hraje také důležitou roli – vytváří atmosféru a podporuje relaxaci. Ti náročnější ocení i možnost instalace reproduktorů. Možná se to bude zdát neuvěřitelné, ale stavbu takové sauny lze zvládnout během jednoho dne.

Pro Senior Portál napsala
Šárka Libenská


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Ludva | 29. 04. 2014, 15:14

Ke článku bych ještě doplnil, že ta infračervená sauna je z hlediska zdraví pro mnohé lidi lepší.

Nedávno jsem četl článek o výhodách a rozdílech infrasauny  - http://www.infrasauna-vital.cz/vyhody-infrasauny/ a píše se tam, že je vhodná pro  - kardiaky, astmatiky, alergiky, lidi, kteří mají problémy s krevním tlakem.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému