Avokádo známé i neznámé

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
07. 03. 2018
Máte chuť vyzkoušet něco nového a exotického? Nebo jen přemýšlíte, co si s takovým avokádem počít v kuchyni při přípravě pokrmů? Avokádo je skvělou možností, jak si ozvláštnit náš jídelníček, zahrnout do něj ovoce s významnou výživovou hodnotou a v neposlední řadě si pochutnat na něčem výjimečném.

První dochovaná zmínka o avokádu pochází z období přibližně 5 tis. let př. n. letopočtem. Tenkrát to však byla ještě divoká avokáda, pramálo podobná těm, která známe nyní. V této podobě existují tyto plody zhruba 2,5 tis. let. Jako první začali avokádo užívat údajně ještě před naším letopočtem v Mexiku a až do 17. stol., kdy bylo avokádo rozšířeno křesťanskými kolonizátory, sloužily tyto plody Aztékům jako účinné a chutné afrodiziakum.

 Místem původu avokáda je střed Jižní Ameriky, avšak největším producentem současnosti je Kalifornie se svými četnými plantážemi. V naší republice, stejně jako po celé Evropě, se můžeme setkat s avokády pocházejícími převážně ze Španělska. Existuje několik odrůd, které se vyznačují odlišnou barvou, velikostí, povrchem i chutí. Nejčastěji v obchodě můžeme vidět plody zelené s hladkým povrchem, anebo tmavší, až načernalé, s drobnými hrbolky na povrchu, vždy však hruškovitého tvaru. Avokádo má velmi tenkou slupku, kterou je třeba před konzumací odstranit. Dužina je potom žlutozelená, měkká a máslovitá, s úžasnou výživovou hodnotou. Má jemnou oříškovou příchuť a je lehce stravitelná, takže je vhodná i pro děti a osoby s citlivějším žaludkem. V srdci plodu se ukrývá velká pecka, ze které si v případě zájmu můžeme celkem snadno sami avokádo vypěstovat. Ihned po rozkrojení je vhodné dužinu zakápnout citronem, aby nezhnědla a zůstala tak svěží. Při výběru avokáda je třeba dbát na jeho tvrdost, která vypovídá o zralosti avokáda, a tím pádem také o jeho chuti. Nejvhodnější jsou avokáda mírně měkká, ne však příliš. Naopak tvrdé, tedy nezralé plody bývají nepříjemně hořké. Avokádo řadíme mezi ovoce, přestože se nezřídka setkáme s recepty na slané pokrmy.

 Díky jemné konzistenci lze avokádo používat jako zdravější náhražku másla. Tuky obsažené uvnitř plodu jsou navíc lépe stravitelné a lehké. Avokádo je údajně nízkokalorické ovoce, ovšem ne všechny zdroje se v tomto shodují. Obsah tuku v plodu bývá kolem 20 %. Avokádo je velmi oblíbené u vegetariánů, sportovců a lidí se zdravým životním stylem. Z lahodné dužiny lze vyčarovat vynikající pokrmy i nápoje – možností použití je opravdu nespočet a je na každém z nás, aby si z nabídky vybral to nejlepší. Uveďme si několik příkladů:

Sladké osvěžení

 Dužinu avokáda nakrájíme ideálně na tenké plátky, zakápneme citronem a přidáme další ovoce, jako je na kolečka pokrájený banán, tenké plátky kiwi, jahod, případně na malé kousky pokrájený pomeranč. Dle chuti můžeme přidat i rozinky. Do vedlejší mísy si připravíme směs na polití salátu. Bílý jogurt smícháme s trochou tvarohu (nejlépe chutná plnotučný), přidáme vanilkový cukr dle chuti a můžeme přilít i lžičku citrónové šťávy. Vzniklým dresinkem zalijeme ovocný salát a před podáním vložíme na půl hodiny do lednice, aby se lehká a zdravá pochoutka vychladila.

Guacamole

 Možná jste již zaslechli tento zvučný a tajemný název pro mexickou pomazánku (pastu), kterou si můžeme sami připravit u nás doma. Je to velmi jednoduché! Dužinu avokáda nejdříve rozmačkáme, poté zakápneme limetkovou šťávou. Podle množství si připravíme cibuli a česnek, nejlépe vždy jeden kus najemno nakrájené cibule a prolisovaný stroužek česneku na jeden plod avokáda. Vše smícháme, osolíme, opepříme a nakonec ještě přidáme na drobné kousky pokrájené rajče. Hotové guacamole chutná nejlépe na toastech.

Zapékané avokádo

 Avokádo můžeme i tepelně upravovat, například tak, že rozmačkanou dužinu promícháme s jemně pokrájenou cibulí a orestujeme. Poté přidáme rozetřený česnek, trochu soli a pepře, nesmí chybět dle chuti nastrouhaný sýr. Vzniklou směsí plníme vydlabané slupky od avokáda, vše zarovnáme a ještě před finále nahoru vložíme polovinu vejce uvařeného natvrdo. Podle potřeby ještě můžeme posypat strouhaným sýrem a vše je připraveno pro pečení. Pečeme však velmi krátce, pouze do té chvíle, než se sýr na povrchu neroztaví.

Avokádo je učiněný skvost. Nejenže skvěle chutná, navíc i prospívá našemu zdraví. Snižuje obsah cholesterolu v těle, obsahuje cenné vitaminy, jako E, C a B1, je také zdrojem draslíku, fosfátů a luteinu, zdravé jsou i organické tuky, které jeho konzumací získáváme. Prospívá těhotným ženám, napomáhá regeneraci jater po žloutence, blahodárně působí na náš mozek, pleť i nervy. Pusťme si tedy avokádo do kuchyně a řekněme mu své „ano“.

Pro Senior Portál napsala
Martina Boudová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému