Batáty - brambory trochu jinak

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
07. 07. 2019
Batáty jsou často označované jako sladké anebo španělské brambory. Díky karotenoidům mají zářivou barvu, obsahují plno vlákniny a patří k nejvýživnějším druhům zeleniny. Tyto hlízy jsou plné vitaminů a mohou pomáhat v prevenci rakoviny, degenerativních očních chorob, deprese a srdečních onemocnění.

Batáty pochází z tropických a subtropických oblastí střední Ameriky. Jedná se o kořenové hlízy povijnice jedlé (Ipomoea batatas), z čeledi svlačcovitých. Batáty, zvané také sladké brambory, nejsou botanicky příbuzné pravým bramborám, i když obě plodiny jsou původem ze Střední Ameriky. Batáty dorazily do Evropy dříve než brambory a byly ve své době vysoce ceněny. Díky vysokému obsahu škrobu se v některých oblastech světa staly batáty jednou z nejdůležitějších potravin místního obyvatelstva, domácích zvířat, ale i četných polních škůdců. Obsahují 6 % sacharidů, asi 20 % škrobu, 2 % bílkovin a 9 % pektinů.

Existují dva druhy batátů - červené a žluté. Oba dva druhy jsou sladší než klasické brambory. Červené jsou dobré na vaření a zapékání, ty žluté jsou zase vhodné ke smažení (bramborák, hranolky) a do těsta na pečení. Cena batátů se od jara do podzimu pohybuje okolo 35 Kč/kg.

Obsah živin                  

Betakaroten   je rostlinné barvivo působící proti vzniku některých druhů rakoviny (žaludku, slinivky břišní, úst a dásní) a makulární degeneraci. V batátech je betakarotenu výjimečné množství (jeden batát dodá 187 procent doporučené denní dávky).

Draslík je minerál, který působí příznivě na srdeční činnost. Snižuje krevní tlak a riziko vzniku srdečních chorob, ledvinových kamenů a mrtvice. V batátech je bohatě obsažený (397 mg na batát).

Kyselina chlorgenová - předběžné studie ukazují, že tato protirakovinná fytochemická látka může ničit škodlivé karcinogeny a viry.

Kyselina kávová je fenolová sloučenina, která vykazuje účinky v boji proti rakovině a nemoci AIDS.

Lutein a zeaxantin - tato dvě karotenoidová barviva propůjčují batátům jejich sytě oranžovou barvu. Mohou pomáhat v ochraně před aterosklerózou, některými druhy rakoviny a očními chorobami.

Nerozpustná vláknina. Konzumace batátů se slupkou zajišťuje vysoký příjem nerozpustné vlákniny, která působí proti vzniku zácpy, divertikulózy, hemoroidů a je účinná proti obezitě. Středně velký batát dodá přes 2 g nerozpustné vlákniny.

Pektin – více než polovinu vlákniny v batátech tvoří rozpustný pektin, který snižuje hladinu cholesterolu.

Rostlinné steroly. Tyto sloučeniny snižující hladinu cholesterolu mohou omezit riziko vzniku rakoviny vázáním karcinogenních činidel v trávicím traktu.

Vitamin B6. Batáty dodávají značné množství vitaminu B6, který by měl pomáhat v prevenci srdečních onemocnění, mrtvice, deprese a nespavosti.

Vitamin C. Hojné množství vitaminu C obsažené v batátech může podpořit imunitní systém a hojení ran a také pomáhat v prevenci degenerativních očních onemocnění.                                                       

Jak využít batáty na maximum

Batáty jezte i se slupkou, abyste získali více beta-karotenu a vlákniny. Pečením nebo grilováním se v nich štěpí škroby na cukry, takže jsou sladší a tělo z nich může l lépe vstřebat beta-karoten.

Možnosti přípravy batátů

Pečené batáty s tymiánem – potřebujeme: 1 kilogram batátů (sladkých brambor), sůl, čerstvě umletý pepř, 2 lžíce olivového oleje, větvičky čerstvého tymiánu.

Batáty omyjeme, osušíme a nakrájíme na kousky. Pomažeme je olivovým olejem, osolíme a opepříme. Plech vyložíme alobalem, dáme do něho připravené batáty a dáme je péci na třicet až čtyřicet minut, dokud nebudou měkké, do trouby rozehřáté na 200 stupňů. Těsně před koncem pečení na nich rozložíme trochu tymiánu.

Batáty zapečené s mletým masem – potřebujeme: 3 větší batáty, 300 g mletého masa (hovězí a vepřové), 1 menší cibule, 1 smetana, olej, 2 jarní cibulky, máslo, 2 stroužky česneku, sojová omáčka.

Na pánvi rozpálíme trochu oleje a zpěníme na něm nadrobno nakrájenou cibuli. Přidáme mleté maso a restujeme, dokud maso nezhnědne. Přidáme sojovou omáčku, rozmačkaný česnek. Nakonec vmícháme jarní cibulku pokrájenou na kolečka.
Do zapékací nádoby dáme kousky másla, na to syrové batáty pokrájené na kolečka, na to poklademe masovou směs a nakonec opět kolečka batátů. Vše zalijeme smetanou a pečeme ve vyhřáté troubě asi 20 minut.

Zapečené batáty s meruňkami – potřebujeme: 4 batáty, asi 3 lžíce ovocného cukru, 2 lžíce kukuřičného škrobu, 1/4 lžičky soli, 1/2 lžičky skořice, 1 lžička strouhané pomerančové kůry,
500 g kompotovaných meruněk, máslo, asi 1/2 hrnku vlašských ořechů.

Batáty oloupeme, podélně rozkrojíme a uvaříme ve vodě. Uvařené batáty rozložíme do máslem vymaštěné formy. V kastrolu smícháme cukr, škrob, sůl, skořici a pomerančovou kůru, zalijeme hrnkem šťávy z meruněk, uvedeme do varu a 2 minuty povaříme. Meruňky nakrájíme na plátky, rozložíme je na batáty, do sirupu ještě přidáme kousek másla a ořechy a celou směsí přelijeme batáty s meruňkami. Zapékáme asi půl hodiny.

Batáty vykazují o polovinu vyšší nutriční hodnotu než brambory a nejvíce živin se nachází pochopitelně přímo pod tenkou slupkou, proto je ideálně vůbec neloupeme. Stačí batáty důkladně omýt a pak už si jen zvolit vhodný recept, ať už na batáty sladké, anebo slané. Obohatíme tak svůj jídelníček a naše zdraví nám jistě poděkuje.

Pro Senior Portál napsala
Martina Boudová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému