Červená řepa si zaslouží plnou rehabilitaci

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
28. 11. 2019
Klame tělem. Ušmudlaná od hlíny, s pošramoceným kádrovým profilem, protože tvoří základ ruského boršče. Jenže ti, kteří se nenechají odradit, dobře vědí, že červená řepa je prostě zázrak. Pod nevábnou slupkou se skrývá energie a vášeň, pro kterou možná právě příroda vybavila právě tuto kořenovou zeleninu tak výraznou (a neodstranitelnou) barvou.

 

Do salátu, pomazánek i na chipsy

Původem je tato dvouletka z čeledi laskavcovitých ve Středomoří. Podle Wikipedie pocházejí první záznamy o červené řepě z Babylonie a jsou staré asi 3000 let. Byla známá i ve starém Římě, kde ji využívali hlavně jako lék. Postupně se rozšířila po celém světě. Právem, spektrum jejich účinků i fakt, že je dostupná vlastně po celý rok, by jí měly zaručit pevné místo v jídelníčku všech generací.

V Česku a na Slovensku nejvíce červené řepě kazí pověst její minulost. Většina starších lidí si ji pamatuje jako nepříliš chutný salát ze školní jídelny. Nevychucené kostičky v ušmudlaných miskách moc nezaujaly a reputaci řepě nenapravila ani podivná polévka servírovaná jako důkaz oddanosti SSSR. Ta doba je ale pryč, zapomeňte. Sterilovaná červená řepa samozřejmě existuje nadále, ale mnohem lepší službu v kuchyni udělá čerstvá. Právě na podzim bývá ve výborné kondici a když se vám na trhu podaří koupit opravdu čerstvé kousky, není ani tak úplně nutné je vařit. Chuť řepy v salátu nebo pomazánce je pak výraznější, ne každému to ale musí vyhovovat. Určitě ale platí, čím čerstvější, tím méně stačí povařit.

Pravidlo dvě: pokud budeme červenou řepu vařit, pak vždycky ve slupce, loupat až poté, jinak se zbavíte šťávy. Loupat se vyplatí v gumových rukavicích, zvláště když máte umělé nehty. Bulvy vkládáme až do vařící vody, kterou lze ochutit třeba fenyklem, kmínem nebo anýzem. Chcete-li ji uvařit opravdu do měkka, pak je nutné vařit delší dobu podle velikosti. Měkkost ověříme vpichem.

Ideálně se chuť červené řepy snoubí s křenem, ořechy, česnekem, velmi dobře se snáší s jablky, ale i pomeranči nebo rajčaty. Použít se dá hlavně do salátů, a to jak doplňkových k jídlu, tak samostatných, které s pečivem klidně zajistí oběd nebo lehkou večeři. Návštěvu oslníte, když jí nabídnete chipsy z červené řepy a další zeleniny, pokud ale nemáte robot, počítejte s pracnější přípravou při krájení na tenké plátky (ideální je použít škrabku). A ruku na srdce, opravdu dobrý boršč je přece zvláště v zimním období takřka slastným pokrmem...

A proč to všechno podstupovat? Protože červená řepa zlepšuje zažívání a pomáhá proti zácpě, odstraňuje z těla jedovaté látky, zásobuje tělo vitamínem C, kyselinou listovou a draslíkem i křemíkem. Zbytečné dodávat, že funguje preventivně i proti nejobávanější nemoci, rakovině. Podle některých zdrojů je rovněž cenným bojovníkem proti mykozám a má prý i kladný vliv na revma. Dost důvodů, proč tuhle vášnivou, dobře utajenou krasavici plně rehabilitovat.

Jiřina Hegerová

 

Zkuste naše recepty:

Pomazánka nebo salát z červené řepy

3-4 menší bulvy červené řepy

velký bílý jogurt

4 lžíce majonézy

svazek zelené cibulky

sůl, pepř podle chuti

Červenou řepu povaříme podle chuti, zcela čerstvou lze použít i syrovou. Oloupanou ji rozmixujeme nebo rozsekáme a smícháme spolu s jogurtem a majonézou. Obě tyto suroviny lze namíchat tak, jak vám vyhovuje, je možné použít i jen jednu nebo druhou. Doplníme nakrájenou zelenou cibulkou a osolíme, opepříme podle chuti. Doplnit lze například i sýrem a mazat jako pomazánku na jednohubky (doplňkem pro oko se může stát kousek zeleného ledového salátu nebo rukoly), nebo s pečivem sníst jako samostatný salát.

Chipsy z červené řepy:

červená řepa, celer, mrkev, pastinák (podle chuti a možností), olivový olej, sůl, koření,

Syrovou zeleninu nakrájíme škrabkou (nebo robotem) na co nejslabší plátky. Rozložíme na plech s pečícím papírem, která jemně potřeme olivovým olejem. Můžeme posolit, opepřit, posypat třeba provensálským kořením. Rozprostřenou zeleninu postříkáme opět olivovým olejem a vložíme do rozpálené trouby (horkovzdušná cca 200 stupňů). Pečeme zhruba půl hodiny, průběžně kontrolujeme a můžeme podle potřeby zeleninu pročechrat, aby se pekla rovnoměrně ze všech stran.


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému