Co s kořenovou zeleninou?

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
16. 04. 2017
Většina z nás používá kořenovou zeleninu jen do polévky. Mrkev, celer či červená řepa jsou ale výborné i jako hlavní jídla a samozřejmě hojně se používají do salátů.
Kořenová zelenina je bohatým zdrojem vitamínů, minerálních látek, vlákniny a éterických olejů. Nejčastěji v kuchyni používáme mrkev, petržel, celer, ředkvičky a červenou řepu.

Mrkev

Její předností je hlavně vysoký obsah vitamínu A, C, vitamínů skupiny B a betakaroténu. Také je bohatá na železo, vápník, draslík a sodík. Mrkev chrání zrak, snižuje hladinu cholesterolu, pomáhá při kožních onemocněních a snižuje riziko rakoviny plic. Šťáva z mrkve má také silné detoxikační účinky na játra. Nejjednodušší je mrkev schroupat zasyrova jen tak, použít ji ale samozřejmě můžeme i při vaření nejrůznějších jídel.

Mrkvové lívance

500 g mrkve, 5 dcl mléka, vejce, 20 g droždí, lžíce cukru, hladká mouka, kysaná smetana, máslo, sůl

Mléko, vejce, lžičku soli a mouku rozšleháme na husté těsto, přidáme kvásek z droždí, cukr, mrkev nastrouhanou na jemném struhadle a dobře promícháme. Je-li těsto řídké, přidáme ještě mouku. Necháme v teple vykynout a pak pečeme v lívanečníku na tuku lívanečky. Podáváme je s kysanou smetanou.

Mrkev po švýcarsku

750 g mrkve, 4 lžíce oleje, 1 cibule, 4 kostky cukru, tymián, bobkový list, sůl, 2 lžičky hladké mouky

Mrkev očistíme a nakrájíme na proužky. Oloupanou cibuli nakrájíme na silnější proužky. Na pánvi rozehřejeme olej, vložíme na něj mrkev a cibuli, přidáme cukr, koření a osolíme. Mícháme na mírném ohni, dokud cukr nezkaramelizuje. Podlijeme vodou, přiklopíme a dusíme doměkka. Před koncem dušení zaprášíme pokrm moukou a krátce podusíme. Podáváme s vařenými brambory nebo rýží.

Petržel

Je bohatá na vitamín C, provitamín A, železo, vápník, draslík, fosfor a hořčík. Petržel by měli jíst lidé s chudokrevností, vitamín C zase posilňuje imunitní systém, povzbuzuje činnost jater, pomáhá při dně a nemocích močových cest.

Petrželový salát

400 g petržele, 2 jablka, 2 cibule, citronová šťáva nebo ocet, olivový olej

Očištěnou a omytou jemně nastrouhanou petržel smícháme s drobně pokrájenými jablky. Přidáme cibuli, ochutíme citronovou šťávou nebo octem a pokapeme olivovým olejem.

Celer

Celer, který má svůj vysoký obsah minerálních a aromatických látek, pomáhá při problémech s krevním tlakem a také při zažívacích potížích. Celer je vynikající složkou redukční diety. Působí i proti stresu a dokonce podporuje potenci.

Mrkvovo-celerové fašírky

5 mrkví, čtvrtinu celeru, 20 dkg sýra, 2 lžíce ovesných vloček, 2 vajíčka, menší cibuli, 3 stroučky česneku, 3 lžíce strouhanky, sůl, olej, koření podle chuti

Mrkev a celer nastrouháme na proužky, přidáme nadrobno nakrájenou cibuli, rozetřený česnek, koření, sůl. Promícháme, přidáme ovesné vločky, nahrubo nastrouhaný sýr a vajíčka. Promísíme a necháme 30 minut stát. Potom přidáme strouhanku. Děláme placičky, které obalíme ve strouhance. Osmažíme a po upečení potřeme olivovým olejem.

Ředkvičky

Obsahují éterické oleje, vitamíny C a B a kyselinu nikotinovou. Pomáhají při prevenci nádorových onemocnění, podporují chuť k jídlu, působí močopudně a žlučopudně.

Ředkvičkový salát s vejci a kysanou smetanou

400 g ředkviček, 2-3 vejce, 150 g kysané smetany, 1 hlávkový salát, kopr, pepř, sůl, ocet nebo citronová šťáva

Ředkvičky nakrájíme na tenké plátky, zalijeme smetanou ochucenou solí, trochou pepře, cukru a octem. Salát ozdobíme uvařenými vejci, listy hlávkového salátu a posypeme koprem.

Červená řepa

Je zdrojem křemíku, který je důležitý pro tvorbu a pevnost vazivových tkání a kostí a elasticitu cévních stěn. Dále červená řepa obsahuje vitamíny C a E, betakarotén, hořčík, vápník, jód, měď, vzácné minerální a lipotropní látky a kyselinu listovou, která je nepostradatelná pro plodnost žen a zdravý vývoj plodu, pro silné srdce a celý kardiovaskulární systém. Má silné protirakovinné účinky, je součástí diet při jaterních onemocněních a onemocněních ledvin. Posilňuje organismus a pomáhá při chřipce a nachlazení.

Omáčka z červené řepy

3 středně velké červené řepy uvařené nebo upečené v troubě, 2 cibule, 40 g tuku, sůl, pepř, kmín, 1 střik sójové omáčky, 9 lžic červeného vína, 6 lžic vody, lžíce citronové šťávy, 3 lžíce kysané smetany

Řepu umixujeme nebo nastrouháme na jemném struhadle. Na pánvi zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli, přilijeme červené víno, vodu, sójovou omáčku, citronovou šťávu, okořeníme a chvíli na malém ohni vaříme. Potom přidáme pyré z červené řepy, vmícháme kysanou smetanu, přivedeme k varu a odstavíme. Můžeme podávat s bramborovými knedlíky.

Pro Senior Portál napsala
Dagmar Kulaviaková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému