Mléčné výrobky

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
01. 10. 2017
Mléko a mléčné výrobky jsou odjakživa součástí našeho života už od narození. Jen co se narodíme, už konzumujeme mléko. Co ale o mléku víme? A jak jej co nejlépe zařazovat do svého jídelníčku?

Produkty z mléka jsou všeobecně velmi oblíbené. V televizi, rádiu a ostatních médiích nás reklamy denně vybízejí k časté konzumaci mléčných výrobků. Mléko a vše kolem něj je pro naše zdraví velmi prospěšné. Ale umíme si vybrat ty správné produkty?

Mléko je výchozí surovinou pro mnoho dalších výrobků. Nejčastěji lidé kupují variantu polotučného mléka (s obsahem 1,5 % tuku). Dalšími druhy mléka jsou mléko plnotučné a také odtučněné. Pro naše zdraví a správné fungování organismu je optimální opravdu mléko plnotučné, neboť plnotučné mléko obsahuje větší množství tuku a odtučněné naopak neobsahuje skoro žádný tuk a ještě ztrácí mnoho vitamínů.

Názory odborníků na konzumaci mléka a mléčných výrobků se ale stále rozcházejí. Mléko má živiny, které nalezneme i v jiných potravinách. Z toho by logicky vyplynulo, že mléko vlastně není potřeba. Ale pro zdravý vývoj organismu bychom občas mléčné výrobky do svého jídelníčku zařadit měli. Výrobky z mléka jsou lehce stravitelné a poskytují nám zdroj kvalitní živočišné bílkoviny.

Ačkoli se zdá logický názor mléko = bílkovina, není to úplně pravda. Někteří lidé mléko konzumovat nemohou, neboť mléko obsahuje mléčný cukr – laktózu, která může způsobit problémy s trávením, tzv. laktózovou intoleranci.

Které výrobky jsou ty správné?

O mléčných výrobcích se toho napsalo již mnoho a každý z nás má na ně svůj vlastní názor. Někdo na ně nedá dopustit a jsou součástí jeho jídelníčku každý den. Jiní zase z nějakých důvodů mléko a mléčné výrobky nekonzumují nebo nemohou konzumovat. Pojďme se ale na mléčné výrobky podívat podrobněji.

Jogurty

Jogurty jsou vhodným doplňkem stravy na každý den. Můžeme je snídat, dát si je ke svačině a případně i na večeři. Lze je použít i při redukci váhy, kdy si vybíráme druhy, které mají menší obsah tuku (asi 3 %). Pokud si vybíráme jogurt, který by nás měl zasytit, určitě můžeme preferovat bílé jogurty, které si můžeme sami dochutit dle libosti – marmeládou či čerstvým ovocem. Jogurty můžeme použít také v kuchyni na přípravu pokrmů – například jako zálivky do salátů, náplň palačinek a omelet atd.

Zakysané mléčné výrobky

Do této skupiny mléčných produktů můžeme řadit podmáslí, kefíry a acidofilní mléka. Tyto produkty se liší obsahem tuku a také chutí. Kefíry a acidofilní mléka jsou výborným doplňkem stravy. Nejlépe je konzumovat je s pečivem. Co se týká podmáslí, můžeme jej konzumovat více způsoby. Pečivo je samozřejmě hlavním doplňkem, ale velmi oblíbená je také kombinace podmáslí s vařenými brambory.

Sýry

Asi nejpočetnější skupinou mléčných výrobků jsou sýry. Ty můžeme rozdělit na několik skupin – tavené sýry, tvrdé sýry, tvaroh, různé sýrové pomazánky a další výrobky na bázi sýrů.

Pokud konzumujeme tavené sýry, měli bychom si uvědomit, že není dobré je konzumovat ve velkém množství, neboť obsahují tavicí soli, které nejsou zdraví prospěšné. Odborníci doporučují konzumovat spíše více polotvrdých nebo tvrdých sýrů do 30 % tuku v sušině. Jsou chutné a vzhledem k velkému množství druhů se dají připravovat na mnoho různých způsobů. Je ale dobré u těchto sýrů sledovat slanost, neboť tento typ sýrů mívá velký obsah soli.

Samostatnou kapitolou je tvaroh, který si můžeme upravit podle chuti. Dal by se srovnávat s tavenými sýry, ale oproti nim je mnohem zdravější.  Dá se upravit na sladko i na slano a bývá základem pro výrobky typu žervé nebo Lučina.

Výborná mléčná potravina jsou olomoucké tvarůžky, které téměř neobsahují tuk, ale zato mají 30 % kvalitních bílkovin. Některé z nás ale může odradit jejich nepříliš vábné aroma.

Pokud například přemýšlíte, jak zhubnout na léto do plavek, určitě byste měli uvažovat o zařazení mléčných výrobků do svého jídelníčku. Určitě není dobré se jimi přejídat, ale pokud si vyberete správné a budete je jíst s mírou a v kombinaci s jinými kvalitními potravinami, výsledky se brzy dostaví. Je nutné si ale dobře vybírat kvalitní mléčné výrobky a nenechat se přesvědčit reklamou na obyčejné náhražky, které mají s mlékem pramálo společného.

Pro Senior Portál napsala
Simona Ryšková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

LuZi | 08. 05. 2011, 22:28

Asi vsetky jogurty za "par centov" ke je na spodku lekvara na vrchu zahsutena biela voda miesto mliecno-smotanoveho jogurtu :D

lucie.c | 08. 05. 2011, 12:10

"Je nutné si ale dobře vybírat kvalitní mléčné výrobky a nenechat se přesvědčit reklamou na obyčejné náhražky, které mají s mlékem pramálo společného."

tak s tímto absolutně souhlasím - "jogurt" zářivě růžové barvy za 3 kč podle mě mléko viděl možná tak z letadla...:)

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému