Špenátem ku zdraví

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
12. 12. 2019
Špenát je zelenina velice prospěšná lidskému tělu. A pokud k němu zarytý odpor z dob školní kuchyně, zkuste jej překonat a ochutnat špenát v novém kabátě. Budete se divit, jak odlišná může být chuť, kterou jste znali a kterou poznáte!

Špenát je důležitá jednoletá listová zelenina, která pravděpodobně pochází z jihozápadní Asie, přesněji z Persie. I samotný název je odvozován z perského pojmenování. Přes Sýrii a Arábie se dostal do severní Afriky a odtud patrně do Španělska a dále do zbytku Evropy. A to už v roce 1100 a první dochované recepty se datují k roku 1390!

Všeobecně se říká, že špenát je velmi bohatý na železo. Odborníci tuto tezi ale vyvrací a přidávají historku, podle které k omylu pravděpodobně došlo – při zjišťování hodnot obsažených ve špenátu došlo pravděpodobně k chybě s desetinou čárkou a tak byl špenátu přisouzen nadměrný obsah železa. Tak to však není, ale i přesto je špenát zeleninou hojnou na cenné látky.

Co tedy špenát obsahuje? Při konzumaci špenátu uvítáte hlavně vysoké množství karotenoidů, které jsou podle mnohých prevencí proti rakovině. Dále pak lutein – karotenový pigment, který působí jako antioxidant. S tím souvisí i výzkumy, které dokázaly, že konzumací potravin bohatých na beta – karoteny (což jsou karotenoidy), pomáháte předcházet degeneraci oční sítnice, která vede u starších lidí k slepotě.

Špenát se doporučuje také na vysoký tlak, obsahuje totiž draslík, který pomáhá při zvýšeném tlaku. Vhodný je špenát také na anémii a zácpu. Dále obsahuje vysoké množství vitamínu K a také byla výzkumy dokázána přítomnost fytohormonů, které působí na vývoj svalstva člověka, jak už ostatně předvedl v seriálu Pepek Námořník.

Vyzkoušejte!

Palačinky zapečené se špenátem a slaninou

Potřebujete: balíček špenátu zmraženého nebo čerstvého, cibuli, česnek, mouku, mléko a vejce na palačinky, 20 dkg slaniny, 20 dkg sýru niva, 50 ml smetany, sůl, pepř

Palačinky udělejte tak, jak jste zvyklý – neslaďte je však. V hrnci osmahněte cibulku a připravte špenát (čerstvý špenát nejdříve umyjte ve vodě a cca 10 min. povařte ve slané vodě). Špenát dochuťte česnekem, solí a pepřem. Hotovým špenátem potíráme palačinky a zamotané je skládáme do zapékací mísy. Následně je posypte nakrájeným sýrem niva a slaninou pokrájenou na kousky a zalijte smetanou. Zapečte v troubě, dokud se sýr nerozpustí a podávejte společně se zeleninovým salátem.

Pro Senior Portál napsala
Lucie Čačalová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému