Sýr tofu pro zdraví, sílu a linii

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
28. 08. 2018
Sýr tofu, který vzniká vysrážením sójového mléka, je ideální pro všechny, kteří chtějí předejít cévním chorobám, cukrovce či obezitě.

Tofu pochází z Číny, kde se používalo již před dvěma tisíci lety. Je ceněné hlavně pro vysoký obsah bílkovin, přičemž má ale nízký obsah kalorií. Dále obsahuje množství důležitých minerálních látek (železo, vápník, mangan, draslík, zinek, fosfor a měď), řadu vitamínů (B, K, E, F, A) a jeho velkou výhodou rovněž je, že neobsahuje cholesterol. Používáním sýra tofu ve své kuchyni tak předcházíte cévním chorobám, cukrovce, vysokému tlaku, chudokrevnosti obezitě.

Tofu lze vařit, smažit nebo dusit a také jej lze přidat v syrovém stavu například do pomazánek, salátů či dezertů.

Tofu před přípravou vždy propláchněte studenou vodou. Nespotřebovaný zbytek skladujte maximálně po dobu tří dnů ve studené vodě. Vodu denně vyměňujte.

Pár receptů pro inspiraci

Zapečené brambory z tofu

- 300 g tofu, 1,5 kg brambor, 70 g uzeného sýra, 1 kysaná smetana, olej, koření podle chuti, sojová omáčka, sůl, sýr

Brambory uvaříme ve slupce a pokrájíme. Tofu pokrájíme na kousky, ochutíme sojovou omáčkou, kořením, solí a přidáme olej. Tuto směs dáme na brambory a smícháme dohromady. Pak polijeme smetanou, nahoru dáme postrouhaný sýr a dáme zapéct do trouby.

Tofu a la Moravský vrabec

- 300 g tofu, 2 velké cibule, olej, pepř, sůl, kmín, zeleninový bujón v kostce, česnek, oregáno

Nakrájíme tofu na kostičky a naložíme na půl hodiny do nálevu z citrónové šťávy, rostlinného oleje, několika prolisovaných stroužků česneku a koření. Asi v 0,1 litru vody uvaříme zeleninový bujón. V hrnci orestujeme cibuli, přidáme naložený sýr tofu, pokmínujeme, opepříme a s bujónovou vodu 10 minut zapečeme. Podáváme s polentou či knedlíkem a se zelím.

Řízky z tofu

- 400 g tofu, sojová omáčka, koření, vejce, hladká mouka, strouhanka, česnek

Tofu nakrájíme na plátky asi 1 centimetr vysoké. Poskládáme je vedle sebe do nádoby a zalijeme marinádou, ve které marinujeme alespoň dvanáct hodin. Marinádu si připravíme z 5 lžic sojové omáčky, 15 lžic vody, 2 stroužků česneku, soli, vegety a majoránky. Marinované plátky potom obalíme v trojobale (mouka, vajíčko, strouhanka) a usmažíme.

Tofová směs na špagety

- 250 g tofu, 80 g rajčatového protlaku, 1 větší cibule, olej, sojová omáčka, sůl, čtyři stroužky česneku, 2 lžíce kečupu

Cibuli najemno nakrájíme a podusíme na oleji, přidáme najemno postrouhaný sýr tofu. Ochutíme sojovou omáčkou, solí a chvilku dusíme. Přidáme rajčatový protlak, česnek a kečup. Směs se podává se špagetami, ale jde natírat i na chléb.

Salát s tofu sýrem

 - 100 g tofu uzené či jiné ochucené, 100 g sójové majonézy, 100 g uvařené pohanky, jedna zelená, červená a žlutá paprika, 50 g cibulové natě, 100 g salátové okurky, dvě rajčata, nakrájená pažitka, saturejka nebo bazalka, sůl.

Zeleninu a tofu nakrájíme na drobné kostičky, přidáme uvařenou pohanku a ostatní přísady. Vše důkladně promícháme, necháme v chladu odležet asi jednu hodinu a podáváme nejlépe s tmavým pečivem.

Ovocný dezert z tofu

- 250 g tofu, 2 jablka, 1 banán, 1 pomeranč, 1 kiwi, 1 lžička medu, 1 lžička citronové šťávy, trochu skořice, hrozinky, ořechy nebo mandle

Tofu roztlačíme vidličkou nebo postrouháme. Přidáme postrouhaná jablka, pokrájený banán, pomeranč, namočené hrozinky a posekané ořechy. Ochutíme medem a citronovou šťávou a dobře promícháme.

Pro Senior Portál napsala
Dagmar Kulaviaková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému