Zdravé luštěniny

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
12. 01. 2018
V jídelníčcích většiny českých restaurací se luštěniny příliš často nevyskytují. Když se řekne čočka nebo hrách, většině lidí se vybaví problémy s nadýmáním. Je pravda, že po konzumaci luštěnin se tyto problémy mohou vyskytnout, ale určitě to neznamená, že byste měli čočku, hrách, fazole, cizrnu, boby nebo sóju ze své kuchyně odstranit. Právě naopak. Ti, kteří si chtějí udržet svou váhu, by si měli luštěniny dopřávat častěji. Až na sóju tyto plody totiž obsahují málo tuku.

Luštěniny mají také vysoký obsah bílkovin a značné množství vitamínů skupiny B. Tyto plodiny jsou vhodné jako součást prevence srdečně cévních onemocnění a holdovat by jim měli diabetici – luštěniny se totiž pomalu vstřebávají, takže po jídle nedochází k prudkému vzestupu hladiny cukru v krvi. Kromě toho bílkoviny luštěnin pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Luštěniny by však neměli jíst pacienti trpící dnou a ti, jimž lékař předepsal bezpurinovou dietu.

Jak luštěniny připravit

Luštěniny přebereme, dobře opereme v tekoucí vodě a namočíme do vody. Ve vodě luštěniny nabobtnají, takže se zkrátí doba varu, také se vyplaví lektiny, které mohou být škodlivé, a díky namočení budou luštěniny také lépe stravitelné.  Doba máčení luštěnin není jednotná: čočka se namáčí asi 3-5 hodin, zelená sója asi 6 hodin a fazole, hrách, cizrna či žlutá sója 10-12 hodin. Protože luštěniny nadýmají a bývají pro mnoho lidí nesnadno stravitelné, je vhodné vařit s přísadami, které nadýmání zmírňují - majoránka, saturejka, kmín, bazalka, fenykl nebo mořské řasy. Při úpravě luštěnin je také dobré dávat přednost kaším a polévkám, což jsou konzistence, které trávicí trakt snáze zpracuje. Pro urychlení změknutí nepřidáváme při vaření luštěnin jedlou sodu, zničily by se vitamíny skupiny B. Luštěniny solíme až uvařené.

Recepty s luštěninami

Fazolová polévka s ořechy

- 150 g fazolí, 2 cibule, 30 g mouky a 40 g tuku na jíšku, 50 g vlašských ořechů, sůl, 1 čerstvou papriku, nať koriandru, čtvrt litru vody

Předem namočené fazole uvaříme na mírném ohni doměkka. Potom je scedíme a prolisujeme. K fazolím přidáme osmaženou cibuli, světlou jíšku, rozsekaná jádra ořechů, sůl, drobně pokrájenou papriku a koriandr, zalijeme vývarem z fazolí a povaříme asi 10 minut.

Hráškový nákyp s tvarohem

- sterilovaný hrášek, krupice, tvaroh, máslo, cukr, vejce, kysaná smetana

Hrášek prolisujeme a smícháme s krupičnou kaší, tvarohem, máslem, cukrem a vejci, ochutíme solí. Pak přeložíme do formy vymazané tukem, posypané strouhanou houskou a zapékáme v troubě. Podáváme s kysanou smetanou.

Cizrna na italský způsob

- 90 cizrny, 1 petržel, mletou papriku, sůl, 1 cibule, olivový olej, 1 menší celer, 2 rajčata, 1 mrkev

Syrovou cizrnu necháme namočenou 8 - 12 hodin. Očistíme si zeleninu. Na oleji necháme zesklovatět nadrobno nakrájenou cibulku, přidáme na kostičky nakrájenou mrkev a celer, na čtvrtky nakrájená rajčata, přidáme cizrnu a zalijeme vodou. Vaříme doměkka. Po uvaření osolíme a můžeme okořenit pálivou paprikou a posypat nakrájenou petrželí.

Čočkový salát s mrkví a vejci

- 250 g čočky, 2 mrkve, bobkový list, nové koření, tymián, celý pepř, 1 cibule, 1 lžíce ostré hořčice, 3 lžíce oleje, sůl, pepř, ocet, 2 vejce, pažitka

Čočku s nakrájenou mrkví a kořením uvaříme doměkka. Koření vyndáme a čočku s mrkví smícháme se zálivkou z hořčice, oleje, soli, pepře a octa. Vejce rozšleháme se solí, na oleji z nich upečeme omeletu, kterou nakrájíme na nudličky a vršíme je na vychladlý čočkový salát.

Pro Senior Portál napsala
Dagmar Kulaviaková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému