Zeleninové saláty

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
01. 11. 2019
Venku se pomalu ale jistě začíná oteplovat a časem se v obchodech a na trzích začnou zase v hojné míře objevovat levnější všechny druhy zeleniny. Pokud jste milovníky zeleniny, salátů a pokrmů připravených ze zeleniny, je tento článek pro vás tím pravým. Jaro a léto přímo vybízí ke zdravější stravě, a proto si o zdravé stravě něco povíme a objeví se zde i pár tipů, jak si vyrobit výtečné pokrmy.

Zelenina – vitamíny a minerální látky

Každý druh zeleniny má svou typickou chuť, barvu, tvar, ale také specifický obsah vitamínů a minerálních látek. Pokud jíme zeleninu tepelně neupravenou, je jasné, že také do těla dostaneme největší množství těchto prospěšných látek. Když ji mírně tepelně poupravíme, část těchto látek se vytratí, ale stále je jídlo mnohem zdravější, než z ostatních surovin. Níže si připomeneme, jaké vitamíny se nacházejí v některých (nejčastěji používaných) druzích zeleniny.

Brokolice – vitamín C, vápník, železo, kyselina listová
Cibule – vápník, fosfor, draslík
Česnek – mangan, železo, draslík
Hlávkový salát – vitamín A, mangan
Hrách – vitamín B1, mangan, železo, zinek
Jarní cibulka – vitamín B, C, hořčík, železo
Květák – vitamín C, draslík, kyselina listová
Mrkev – železo
Paprika – vitamín C, železo, draslík
Rajčata – vitamín C, draslík
Špenát – mangan, železo
Brambory – vitamín B, C, draslík, kyselina listová

Zdravé recepty

Určitě často přemýšlíte, jak a z čeho si vyrobit chutný salát, kterým byste se zavděčili případně i strávníkům, kteří zeleninu moc nemusí. Do salátů můžeme přidat různé ingredience, které nám zpříjemní chutě a nepohrdnou jimi poté ani přísní „masožravci“.

Zeleninový salát s Lučinou a bylinkami

Potřebujeme: 10 ks cherry rajčátek, čerstvou pažitku, libeček, 1/2 plechovky sterilované kukuřice, 3-4 ks bílé papriky, 2 kostky lučiny do salátu, drcené chilli, olivový olej, ocet

Postup přípravy: Očistíme si papriky, rajčata a pažitku. Slijeme si nálev ze sterilované kukuřice. Papriku a rajčata si nakrájíme na kousky a pažitku si nasekáme na drobno. Všechno promícháme dohromady, přidáme libeček, trošku chilli a ocet. Nakonec si vmícháme lučinu (určená do salátů je pevnější) a zakápneme olivovým olejem. Salát podáváme vychlazený jako hlavní chod s čerstvým pečivem.

Parmazánový zeleninový salát

Potřebujeme: 1 balíček plněných zelených oliv, 500 g čínského zelí, 2 ks rajčat, 6 lžic olivového oleje, 2 ks vajec, 50 g parmazánu

Postup přípravy: Nejprve si dáme uvařit vejce natvrdo. Poté si nakrájíme zeleninu na drobné kousky. Všechny suroviny poté smícháme v míse dohromady, zakápneme olivovým olejem a promícháme. Na hrubo si nastrouháme parmazán a posypeme nakonec salát, který ihned podáváme.

Čočkový salát s točeným salámem

Potřebujeme: 1 ks červené papriky, 100 g točeného salámu, 200 g čočky, sůl, pepř, 1 ks vejce, majonéza (nebo jogurt)

Postup přípravy: Namočíme si čočku a poté ji necháme uvařit (ne úplně do měkka) a vychladit. Vejce si uvaříme natvrdo. Nakrájíme si papriku nadrobno, točený salám a vejce také. Suroviny smícháme dohromady, přidáme trošku soli, pepře a dochutíme majonézou či jogurtem. Necháme chvíli odležet v lednici a podáváme s chlebem.

Pro Senior Portál napsala
Simona Ryšková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému