Chřest jako vitaminová bomba!

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
07. 08. 2017
Chřest není v českých kuchyních zrovna často používanou zeleninou, ba co víc málokdo ji někdy vůbec ochutnal. Šéfkuchaři světových restaurací se však shodují na tom, že chřest je nejenom skvělým pomocníkem v kuchyni, ale hlavně je plný látek prospěšných pro náš organismus!

Chřest lékařský čili Asparagus officinalis nebo také lidově „špargl“, je jednoděložná rostlina z čeledi chřestovitých. Jde o vytrvalou bylinu s dřevnatým oddenkem vysokou asi 40 – 150 cm. Chřest je rozšířen v podstatě po celé Evropě – na severozápad až po Velkou Británii a skandinávské země, na východ po střední Asii a jižní Sibiř. Přirozeně se vyskytuje i v ČR, hlavně na teplejších místech, kde roste na suchých stráních od nížin až po pahorkatiny.

 Pozor ale, pěstování chřestu není českým zemím vůbec cizí! V době první republiky byl Ivančický chřest pojmem pro celou kulinářskou Evropu. Ivančického pěstitele chřestu, původně poštmistra, Antonína M. Worlla jmenoval dokonce císař František Josef II. jediným dodavatelem chřestu pro jeho královský dvůr. Tato velká tradice však byla za války a totality přerušena a málokdo se k pěstování chřestu zase vrací – je to totiž poměrně náročné.

 Díky globalizaci je možné chřest dostat čerstvý po celém světě – odborníci se však shodují, že nejlepší dobou pro zařazení chřestu do jídelníčku je v měsíci květnu, kdy jsou výhonky nejčerstvější a nejchutnější. První kousky chřestu jsou k dispozici již koncem března, v dubnu chutě sílí a v květnu dosahují vrcholu a opět odchází začátkem června.

 Proč bychom tedy neměli váhat a měli se vydat na trh pro kousek čerstvého chřestu? Odpověď je velmi snadná – chřest obsahuje neskutečné množství různých živin, minerálů a vitamínů, proto je skvělým dobíječem jarní energie! Vyjma množství vlákniny a mastných kyselin obsahují výhonky chřestu i množství chemických prvků prospěšných pro tělo. Jsou to například draslík, vápník, hořčík, sodík, fosfor, železo, zinek, mangan a měď. Tento výčet je doplněn ještě nespočtem vitamínů – vitamínem C, D, E a B6, dále pak karotenem, riboflavinem, thiaminem a niacinem.

 Uznejte sami – nestojí tento výčet za zkoušku o zařazení chřestu do vašeho jídelníčku?  A pokud nevíte jak na jeho úpravu a zpracování u vás doma, vyjděte si do některé s restaurací, kde vám jej naservírují skvěle upravený přímo pod nos!

Pro Senior Portál napsala
Lucie Čačalová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému