Den jódu

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
16. 04. 2017
V neděli šestého března je v kalendáři napsáno Den jódu. Tento trochu netradiční svátek zavedl Český výbor pro UNICEF a v České republice se „slaví“ od roku 1999. Den jódu má připomenout široké laické i odborné veřejnosti důležitost přítomnosti jódu v potravě pro lidské zdraví.

Česká republika je vnitrozemským státem, bez moře, tudíž se stejně jako mnohé další země, potýká u svých obyvatel s nedostatkem jódu v organismu. Podle odborných studií je nedostatku jódu celosvětově vystaveno přibližně třicet procent populace (1,6 miliardy lidí). Nejvíce je postiženo obyvatelstvo vnitrozemských a horských oblastí Jižní Ameriky, centrální Afriky a Asie.

A proč je jód právě tak důležitý, aby se mu dokonce věnoval i jeden den v kalendáři?

Základní charakteristika

Jód je prvek ze skupiny halogenů. V přírodě se vyskytuje pouze ve sloučeninách a tvoří tmavě fialové destičkovité krystalky. Je to důležitý biogenní prvek, jehož přítomnost v potravě je nezbytná pro správný vývoj organismu. 

Jód byl poprvé izolován průmyslovým chemikem Bernardem Courtoisem (1777-1838), který jej připravil extrakcí popela mořských chaluh kyselinou sírovou. Poté se vědec obrátil o pomoc ke svým přátelům Charles-Bernardovi a Nicolasi Clementovi. A byl to právě Nicolas Clement, který objev jódu v roce 1813 oznámil.

Pokud byste chtěli přítomnost jódu dokázat, vyzkoušejte toto: Rozpusťte jod v etanolu, přičemž tím vytvoříte tmavěoranžovou jodovou tinkturu. Tinkturu kápněte na škrob (stačí, když použijete rozemletou bramboru). Škrob by se měl obarvit do modro-fialových odstínů.

Jód je součástí hormonů štítné žlázy

Jód ve svém těle potřebuje každý člověk, ale zásadní důležitost má tento prvek zejména v těhotenství a pro kojící ženy, v období vývoje lidského plodu, pro děti od narození do tří let a v době dospívání. V těle je totiž jód nezbytnou stavební součástí hormonů štítné žlázy, které v buňkách regulují rychlost metabolismu (látkové přeměny) a zajišťují normální růst a vývoj všech tkání a orgánů. Silný nedostatek jódu tak může vést až k poškození mozku s oslabením duševních funkcí (mentální retardaci). Dalším důsledkem mohou rovněž být poruchy tělesného růstu a vývoje.

Kde jód získat

V přirozené potravě lze větší množství jódů získat konzumací mořských ryb (treska, filé, makrela, tuňák, losos, sardinky a další) a mořských řas. Ideální tedy je mít na svém jídelníčku mořskou rybu alespoň dvakrát denně. Dále pak lze získat tento důležitý prvek z potravin, do kterých je jód navíc přidán (například sůl či mléčné výrobky).

Doporučené denní dávky jódu

  • děti do 5 let - 90 mikrogramů
  • děti od 6 do 12 let - 120-140 mikrogramů
  • děti nad 12 let a dospělí - 150-200 mikrogramů
  • těhotné a kojící ženy - 200-250 mikrogramů

Obsah jódu v některých potravinách (udáváno ve 100 gramech)

  • makrela uzená – 145 mikrogramů
  • rybí filé mražené – 21-77 mikrogramů
  • losos – 200 mikrogramů
  • chléb – 31 mikrogramů
  • rohlík – 2 mikrogramy
  • vincentka - 659 mikrogramů
  • vejce – 18 mikrogramů
  • mléko plnotučné – 5 -19 mikrogramů
  • tavený sýr – 18 mikrogramů
  • eidam – 11 mikrogramů
  • bílý jogurt smetanový – 9 mikrogramů
  • brambory – 0,4 mikrogramů

Pro Senior Portál napsala
Dagmar Kulaviaková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému