Kyselina listová pomůže na depresi

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
07. 02. 2019
Kyselina listová neboli vitamín B9 je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Je totiž nenahraditelná při produkci červených krvinek. Bez ní by se neuskutečňovala ani výstavba nukleových kyselin, v nichž je uložen náš genetický kód. Je nezbytná také pro růst, opravy a náhrady všech sedmdesáti miliónů buněk lidského těla. A pomáhá i při depresi!

Co je kyselina listová a kde se vyskytuje?

Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamin skupiny B, někdy také nazývaný folacin nebo folát. Jak už sám název napovídá, kyselina listová je obsažena především v listové zelenině tedy ve špenátu, brokolici, hlávkovém salátu či růžičkově kapustě. Kromě listové zeleniny se vitamín B9 vyskytuje zejména v játrech,  kvasnicích, ořechách a luštěninách. Poměrně dobrým zdrojem jsou také vejce, mléko a celozrnné obiloviny. 

Při konzumaci ale je nutné pamatovat na to, že obsah kyseliny listové je ve stravě často značně narušen zpracováním  - je ničena teplem (vařením se jí zničí až 95 procent) a rychle se rozpouští ve vodě. Množství se též rychle snižuje při skladování. Existují rovněž  faktory, které narušují vstřebávání a snižují hladinu a aktivitu kyseliny listové. Jsou to hlavně alkohol, kouření, stres, chemoterapie, orální antikoncepce, kortikosteroidy  a další.

Proč je důležitá?

Jak už je zmíněno v prvním odstavci, kyselina listová je v těle neustále využívána k tvorbě krvinek, hojení ran a tvorbě svalů , zkrátka ve všech procesech, při nichž dochází k buněčnému dělení. Je důležitá pro zdravý vývoj plodu (těhotné ženy potřebují zvýšenou dávku kyseliny listové), pro zdraví srdce a cév a také gynekologického systému. Kyselina listová chrání i proti vrozeným vadám, snižuje riziko některých typů rakoviny a dokáže zmírňovat depresi zvláště u starších lidí.

Možnými příznaky spojené s nedostatkem kyseliny listové jsou:

·  Anémie - chudokrevnost

·  Ateroskleróza

·  Chronické onemocnění jater

·  Cervikální dysplazie

·  Deprese

·  Onemocnění dásní

·  Průjem

·  Únava

Není dobré to ale s kyselinou listovou zase přehánět. Příliš vysoké dávky – 5.000 až 10.000 mcg – totiž mohou být i nebezpečné lidem s rakovinou vázanou na hormony (například rakovina prsu a prostaty). Vysoké dávky také mohou vyvolat záchvat u epileptiků.

Kolik je potřeba kyseliny listové?

Obecně je třeba denně 200 mikrogramů, přičemž v těhotenství její potřeba stoupá až na dvojnásobek – 260 až 400 mikrogramů. Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé je 150 až 200 mikrogramů, pro děti ve věku7 až 10 let 100 mikrogramů, děti 4 až 6 let 75 mikrogramů, děti 1 až 3 roky 25 až 50 mikrogramů. 

Protože, jak už bylo zmíněno, značná část kyseliny listové se ničí během přípravy jídla, mohou lidé, kteří mají problémy, užívat kyselinu listovou ve formě potravinových doplňků.  

Pro Senior Portál napsala
Dgmar Kulaviaková


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému