Pilatesova metoda cvičení je stálicí na sportovním nebi!

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
12. 09. 2018
Málokdo ještě neslyšel o metodě cvičení nazvané Pilates, která je doslova hvězdou mezi cvičením napříč všemi kontinenty. Vyzkoušet ji můžete i vy!

Něco málo z historie

Muž, který stojí za zrodem tohoto cvičení se jmenuje Joseph Pilates, narozený roku 1880 v Německu. Celý svůj život se věnovat zkoumání a vývoji různých cvičebních metod, až do té doby, než v první polovině 20. století vznikla pojmenovaná po svém vynálezci – Pilates. Joseph Pilates věřil, že duševní a tělesné zdraví je jeden celek a že cvičení dokáže uzdravit tělo od nemoci.

Pilatesův zájem o fyzický pohyb je možno vystopovat už v jeho dětství, kdy byl sám často nemocný a vyzkoušel proto mnoho cvičebních programů, které v té době v Německu existovali. Ze svých zkušeností následně čerpal při vývoji své vlastní cvičební metody. V návaznosti na tělocvičné programy z konce 19. století, začal Pilates používat cvičební stroji, při jejichž sestrojování se nechal inspirovat také cvičením, které propagoval švédský fyzioterapeut Pehr Henrik Ling.

Joseph Pilates se za svůj život však nevěnoval jen cvičení, ale také publikaci knih o svých cvičebních programech. První jeho dílo vyšlo v roce 1934 a jmenovala se Tvé zdraví: Nápravný systém cvičení - revoluce na celém poli tělesné výchovy. Druhé dílo následovalo o jedenáct let později a Pilates v něm přišel s novým termínem – kontologie (kniha jménem Návrat k životu díky kontrologii vyšla v roce 1945).

Podle názvu kontrologie, který vznikl z anglického to control – kontrolovat nebo také řídit a z řecké přípony –logia. Pilates byl přesvědčen, že je možné využít mysl k tomu, aby kontrolovala a řídila svaly. Cílem Pilatesovy metody je tedy zlepšit kondici a získat kontrolu nad vlastním tělem.

Jak na to?

Pilatesova metoda se snaží docílit řízeného pohybu ze silného centra těla. Původně byla koncipována pouze jako cvičení na podložce, postupně však sám Pilates uznal, že k efektivitě cvičení dopomůžou i různé stroje. Cviky na strojích jsou založeny na silovém progresivním tréninku – znamená to, že ve strojích jsou zabudované pružiny, kterým cvičenec klade odpor. Čím je dotyčný silnější, tím silnější pružiny používá.

Správné použití všech strojů se však naučíte jen od certifikovaného cvičitele pilates – těch bylo jen USA v roce 2005 14 tisíc a pilates cvičilo více než 11 milionů Američanů. Sám Joseph Pilates vychoval sedm pokračovatelů jeho metody. Jedním z jeho následovníků byla i Romana Kryzanowska, pod jejíž vedením se pak učili i další významní lektoři pilates, například Philip Friedman a Gail Eisen. Ti v roce 1980 vydali úspěšnou knihu o pilates, ve které shrnuli šest základních principů této metody: soustředěnost pohybu, řízený pohyb, pohyb vycházející ze středu těla, plynulost pohybu, přesnost pohybu a dýchání.

Původně byla tato metoda dostupná jen hrstce jedinců a cvičila se ve specializovaných studiích. Dnes je to metoda rozšířena po celém světe, cvičí se v luxusních fitness centrech i rodinných studiích. Zapsat se do kurzu pilates můžete snadno i vy, protože i každé větší české město hostí pilates studia. A ačkoliv je jen těžko uvěřitelné, že takto jednoduché cviky fungují, je tomu tak už po více než sto let.

Pro Senior Portál napsala
Lucie Čačalová

 


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému