Snídaně - základ dne

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
28. 11. 2017
Typickou odpovědí české populace na otázku, co je hlavní jídlo dne, zní většinová odpověď oběd. Tak to ale není. Pro správné fungovaní organismu je nejdůležitějším jídlem dne snídaně. Vypovídají o tom průzkumy i samotní milovníci snídaní!

K tématům snídaně se vztahují velké množství různých průzkumů, které jsou zaměřeny na všechny věkové kategorie. Vyplývá z nich ale jediné. Češi nejsou zrovna milovníci snídaní a když už, tak se odbudou jídlem naprosto nevhodným. Většina „nesnídavců“ snídani nestíhá a nemá na ni po ránu chuť. Dělají tak ale velkou chybu.

Snídaně, nutno podotknout složená ze správných a vyvážených surovin, je jakýmsi motorem pro náš organismus a měla by nám dodat většinu energie na celé dopoledne. Obecně by snídaně měla tvořit 20 – 25% a strava přijatá během dopoledne by dokonce měla představovat až 60% celkového denního přijmu potravy.

Pokud je tedy prvním jídlem, a tedy i prvním zdrojem energie pro náš  organismus až oběd, vznikne velká nerovnováha. Tělo nabitou energii nestihne spotřebovat a uloží si ji. V případě, že je tento režim pro náš organismus „denním chlebem“, tělo si to zapamatuje a z každého přijatého jídla se bude snažit co nejvíce uložit na horší časy.

Vědci z univerzity v Nottinghamu zjistili, že vynechávání snídaně vede ke zvyšování hladiny cholesterolu v krvi a ke snižování inzulínové odezvy. Člověk má pak během dne chuť na různé nezdravé pochutiny a tím roste i procento obézních lidí.

Naopak, pokud jídlo poctivě rozložíme do celého dne a tělo si na tento rytmus zvykne, vyvarujeme se zbytečnému hladovění a následnému přejídání. Ulevíme tím hodně našemu tělu a to se projeví i na naší psychice. 

Neodpovídající je i složení snídaně. Nejoblíbenější je u Čechů pečivo s máslem, sýrem nebo uzeninou anebo koláče a buchty. Když už sáhneme po mléčných výrobcích a cereáliích, volíme většinou müsli přeslazené a jogurty se spoustou „éček“. Občas se v českých rodinách snídaní vajíčka se slaninou a někteří je dokonce nahrazují jen kávou a popřípadě cigaretou.

I u snídaně, stejně jako i u zbytku denní stravy, platí základy zdravého stravování a hlavně pestrost a vyváženost. Nemusíte vše rapidně měnit, stačí třeba vyměnit obyčejný chléb za celozrnný, tavené sýry, které jsou pro tělo spíše zátěží než zdrojem zdraví, vyměňte za rostlinné tuky a salámy a uzeniny můžete rovnou vypustit. Ty jsou pro tělo opravdovou přítěží. Pokud jste zvyklí na jogurt s müsli, sáhněte spíše po jogurtu s nižším obsahem tuku. Ještě lépe si raději sami dochuťte bílý jogurt, než aby jste jedli ty s umělým ovocem a konzervanty. 

Častým argumentem proč nesnídat je, že na snídani není čas nebo chuť. Obojí se dá snadno vyřešit. Čas můžete ušetřit tak, že si celou, nebo alespoň část snídaně, přichystáte už den předem. Samozřejmě to tak nejde dělat se všemi pochutinami, ale i tak je jich poměrně hodně. Pokud si také večer přichystáte na ráno nějakou dobrotu, budete se na snídani více těšit. Druhý problém můžete řešit tak, že si před snídaně nejprve vypijete čaj a nebo sklenici vody. Tím se nastartuje žaludek a s ním i vaše chuť k jídlu.

Udělejte si tedy ze snídaně příjemný rodinný rituál a pusťte se do snídání. Prospějete nejen tělu, ale i mysli!

Pro Senior Portál napsala
Lucie Čačalová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Marpok | 31. 01. 2011, 11:21

Musím říci, že dříve jsem snídani vynechávala. Postupně jsem se však naučila vždy něco malého posnídat a výsledky se poměrně brzy dostavily - necítila jsem tak hroznou únavu, cítila se do toho nového dne skutečně nastartována a plná sil. Takže lidi, snídejte, tělo Vám bdue určitě moc vděčné! :-)

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému