Vyvarujte se vysokému krevnímu tlaku

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
12. 08. 2017
Krevní tlak je jedním z ukazatelů stavu fyzické pohody. Pokud se jeho hodnoty dostávají do menších či větších odchylek, dává tělo najevo, že s ním není něco v pořádku. Hypertenze, tedy vysoký krevní tlak, se postupně zařadila na neblahý seznam civilizačních chorob. Jde tomuto onemocnění nějak předcházet?

Jestliže vám lékař diagnostikoval vysoký krevní tlak, pak jistě z důvodů, že hodnoty měření tlaku byly opakovaně nad hranicí 140/90. I když je kolísání krevního tlaku v určitých fázích života zcela normální, je třeba si uvědomit, že pravidelnost těchto odchylek už značí problém. Vysoký krevní tlak je ve své podstatě zákeřná choroba, protože v počátku nevykazuje žádné větší komplikace, i když právě už v počátcích by měla být zahájena léčba. Mnozí lidé tak riskují své zdraví, aniž by o tom věděli.

Od bolestí hlavy k infarktu

Hypertenze se může ve svých počátcích projevovat velmi slabě. Může to být opakovaná bolest hlavy, pro kterou má vždy člověk vysvětlení, a proto ho nikterak neznepokojuje. I celková únava, která toto onemocnění provází, může být poměrně logicky vysvětlena, a tak člověk stále nemusí zpozornět. K dalším příznakům patří i občasné pocity nadměrného bušení srdce. U některých osob se však hypertenze zjistí až když už je pozdě, a to zejména v případech, kdy prodělá infarkt myokardu.

Prevence zakořeněná v návycích a životním stylu

I když může být náchylnost k hypertenzi dědičná, je možnost se jí vyhnout obloukem. Stačí zdravě žít. Možná si teď říkáte, že představa, jak jíte celý život jen zeleninu, vás děsí, ale zdravý životní styl rozhodně neznamená pouhé pojídání zeleniny. Je třeba zamyslet se nad tím, jaký pohyb člověk denně má, jaké jsou jeho stravovací návyky a zda by je mohl změnit k lepšímu. Obrovské riziko představují cigarety a alkohol, protože se přímo podílí na stavu cév. Pokud se tedy řadíte k zástupu těch, co trpí hypertenzí, a neumíte si představit svůj život bez cigarety, velmi výrazně zvyšujete riziko závažných komplikací.

Co se týče jídelníčku, je potřeba vyvarovat se tučným jídlům a přílišnému solení. Omezením takových pokrmů docílíte toho, že se budete cítit mnohem lépe a navíc budete snižovat riziko onemocnění některou z civilizačních chorob. A i když se nepovažujte za velké sportovce, můžete nenásilně zvýšit svůj denní příděl pohybu. Stačí například nejezdit výtahem, nebo se projít až na další zastávku veřejné dopravy. I tyto maličkosti mohou předznamenat velké věci ohledně vašeho zdraví.

S vysokým krevním tlakem klesá kvalita života. Člověk je velmi omezen stavem své fyzické kondice a nemůže se věnovat činnostem, na které byl do té doby zvyklý. Určitě je tedy lepší variantou, lehce se omezit v rámci prevence, než být omezen po zbytek života, nemyslíte?

Pro Senior Portál napsala
Jana Krčová


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému