Zařaďte do svého jídelníčku vlákninu

Pošlete nám svůj recept Sdílet na Facebooku
06. 09. 2020
Vláknina patří mezi důležité prvky našeho jídelníčku. Nedostatek nepoznáme hned, ale projevuje se pozvolna. Podíl má pak třeba i na rakovině tlustého střeva, která postihuje poměrně vysoké procento populace.

Průměrný Čech nebo Češka údajně přijme denně pouze 11 až 15 gramů vlákniny, přičemž doporučená dávka se pohybuje v číslech dvakrát vyšších.

Co je vláknina?

Odborně popsáno, jedná se o o směs neškrobových polysacharidů a několika dalších složek (celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany, oligosacharidy). Postačí ale, když si zapamatujete, že vláknina je nestravitelná část rostlinné potravy. Její účinky na trávicí soustavu člověka jsou neoddiskutovatelné: pomáhá pohybu potravy v trávicím traktu (zrychluje činnost), vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravin, což je žádoucí například v případě cholesterolu.

Čím je prospěšná?

Jak už bylo řečeno, napomáhá trávení a tím pádem snižuje rizika civilizačních chorob (rakoviny tlustého střeva a konečníku). Zpomaluje vstřebávání cukru do krve, omezuje tvorbu žlučových kamenů, zmírňuje hemeroidy. Pozitivně působí také na průjem nebo naopak zácpu, v obou případech napomáhá dostat stav do normálu.

Rozpustnou či nerozpustnou?

Možná si teď kladete otázku, jak do své stravy dostat větší množství vlákniny. Možnosti jsou dvě: buď zvýšíte příjem potravin, jež obsahují tuto látku, nebo je také možné pořídit vlákninu jako doplněk stravy. Doporučuje se přijmout kolem 20 – 35 gramů. Vysoký obsah vlákniny najdete například v obilovinách, ovesných vločkách nebo celozrnném pečivu. Vyměnit můžete světlou rýži za tmavou nebo přisypat otruby do jogurtu. Rozhodně nezapomínejte ani na ovoce a zeleninu.

Rozpustná vláknina je lepkavá hmota, která se rozpouští za působení bakterií v tlustém střevě, nerozpustná má formu hrubé hmoty. Jejich účinky jsou rozdílné a tak je třeba přijmout obojí. Pokud se rozhodnete využít doplňků stavy, měli byste je zařadit do jídelníčku pozvolna.

Snižování váhy díky vláknině?

Obezita a nadváha jsou velkým strašákem a proto mnoho lidí hledá cestu, jak s těmito obtížemi bojovat. Pokud jste navštívili odborníka, který vám sestavil jídelníček, jistě v něm najdete spoustu potravin, jež mají vysoký obsah vlákniny. Zamezuje totiž zvýšenému vstřebávání cukrů a tuků a díky tomu, že nabývá na objemu, rychleji budete mít pocit sytosti a to je u hubnutí žádoucím efektem. A protože vláknina váže vodu, je nutno přijímat více tekutin, nejlépe vody.

Jak už to tak bývá, všeho moc škodí. Že by se v běžné stravě vyskytovalo nadměrné množství je nepravděpodobné, upozornění se týká těch, kdo ji dodávají do organismu například ve formě tablet či nápojů. Více než 35 gramů denně totiž může snížit absorpci některých vitaminů a minerálů, zejména vápníku a železa. I toto je však diskutabilní, protože tvrzení není stoprocentně podloženo.

Pro Senior Portál napsala
Šárka Libenská


Diskuze

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit, respektive zaregistrovat.

Na seznam článků

 
 
PŘIHLÁSIT SE REGISTROVAT SE
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Doporučit známému